KUNST   ART

- click on pictures for bigger size -
- and return to page -
- clicking arrow top left on screen -

KUNST & RELIGION


ART & RELIGION

klik på billeder for større format -
-og kom tilbage til siden -
- med klik på pil øverst tv. på skærm - 

SORT  GAMMELTESTAMENTLIGT
MASKULINT MAGTFULDT DOMINERENDE

OG ILD FRA HIMLEN SKAL ANTÆNDE OFFER

BLACK  OLD TESTAMENTLIKE
MASCULINE  POWERFUL  DOMINEERING

AND FIRE FROM HEAVEN SHALL SET FIRE TO A SACRIFICE  

ELIA


Den store skulptur Elia i Birk Centerpark ved Herning –
- afsløret 2001 -
- er udført af billedhugger Ingvar Cronhammar -
- (1947- 20. maj 2021).
Den svenske billedhugger forlod Sverige 1965  -
- og blev uddannet på Aarhus Kunstakademi 1968-71.

Elia er en stålkuppel, der -
- med en diameter på 60 meter i terrænhøjde -
- rejser sig over marken ved Herning.
Fra toppen af kuplen (ca. 11 meter oppe) -
- rejser sig fire stålsøjler
- så den samlede højde udgør ca. 32 meter.
To 10 meter brede trapper er anlagt -
- på hver side af skulpturen.

Midt i skulpturen sidder en stor gasbrænder -
- som en gang i løbet af en 19 dages periode -
- laver en 8,4 meter høj og 1 meter bred ildsøjle -
- i omkring 30 sekunder.
Tidspunktet for udladningen er tilfældig -
- og styres af en computer.

Skulpturen er konstrueret således -
- at den er i stand til at modtage lynnedslag.
Når dette finder sted, vil skulpturen svare -
- med et ekko af ca. 40 sekunders varighed.

Skulpturen har navn efter profeten Elias.

I Det Gamle Testamente fortælles der -
- om profeten Elias i Første Kongebog kapitel 17-19 -
-  hvor han bekæmper dem, der dyrker fremmede guder.
Bedst kendt er nok historien om -
- hvordan han og Baalspræsterne konkurrerer om -
- hvem der kan skaffe ild fra himlen og antænde et offer.
Baalspræsterne kan ikke -
- få deres gud, Baal, til at hjælpe sig -
- men det kan Elias ved at bede til sin Gud.
Elias repræsenterer derfor her den rette gudsdyrkelse.
Da Elias vin­der, ka­ster folket sig ned -
- og hylder Herren som Gud -
- hvorefter Elias lader sine modstandere -
- hug­ge ned ved Kishonbækken.
Regnen kommer straks ef­ter.

I Første Kongebog kapitel 21 forkynder Elias dom -
- over kongehuset - kong Akab og hans dronning Jezabel -
- som har tilranet sig en vingård, som de ikke har ret til.
Her er Elias Guds repræsentant for ret og orden.

Om Elias' sidste tid fortælles det -
- at han blev taget op til himlen i en ildvogn -
- (2. Kong. 2, 9-14) -
- mens hans efterfølger som profet, Elisa, ser på.

Hos profeten Malakias hedder det
- at Elias skal komme igen, inden Herrens Dag -
- (Mal. 3, 23).
Det er denne tradition, der i Det Nye Testamente -
- ligger bag tolkningen af Elias -
- som en forløber for Messias, det vil sige Jesus.

 

Den 30. oktober 2016 døde en 21-årig mand -
- ved at falde ned i midten.
To måneder senere den 29. december 2016 -
- døde en kvinde på samme måde.
 Dette resulterede i sidste ende i -
- at skulpturen fik et sikkerhedsnet installeret.
I forbindelse med monteringen af nettet -
- faldt en montør flere meter ned. 
Den 23. marts 2021 døde en 46-årig mand -
- i et af de fire stålrør -
- i forbindelse med vedligehold af skulpturen.



LYS  FARVER  POETISK  FEMININT

EVA GRIBER ÆBLET
FOR AT GØRE JORDEN FRUGTBAR

LIGHT  POETIC  FEMININE

EVE SEIZES THE APPLE
FOR MAKING THE EARTH FRUITFUL AND FERTILE

EVA OG ÆBLET

VÆGTÆPPE UDFØRT AF VÆVERSKEN INGE BJØRN (*1925).
UDSTILLET PÅ KUNSTUDSTILLING I KOLDING 2015
OG DEREFTER I ASKOV HØJSKOLES VARETÆGT.

MED ET POETISK KUNSTGREB OMSKABER KUNSTNEREN
DE BIBELSKE ORD OM SKYLD OG SKAM
OG UDDRIVELSEN AF PARADISET
TIL EN OPMUNTRENDE OG INSPIRERENDE FORTÆLLING
OM KVINDEKLOGSKAB OG INITIATIV.

MED DEN GAMLE VÆVERSKES EGNE ORD:

EVA SKAL HAVE ÆBLET MED UD AF HAVEN
FOR HUN SKAL SÅ KÆRNERNE
OG FÅ NYT LIV TIL AT SPIRE PÅ JORDEN.

DET ER DET - DER ER MENINGEN -
- MED UDDRIVELSEN AF PARADIS: -
- AT FØRE LIVET VIDERE OG FÅ DET TIL AT GRO.
DET ER IKKE NOGEN STRAF -MEN EN MULIGHED.

EVA KOMMER UD TIL MULIGHEDERNES VERDEN
MEN OGSÅ TIL RISIKOENS VERDEN
FOR LIVET HAR BEGGE DELE I SIG.
HUN ER DEN KVINDELIGE ANSVARSFØLELSE 
- OG HAR DEN ANSVARSPLIGT
DER ER FORBUNDET MED AT SÆTTE LIV I VERDEN. 

  
POESI HAR EN HELBREDENDE VIRKNING -
- PÅ DEN LIVSANGST
SOM DOMINERER MANGE MENNESKER I VORES TID.
MATERIELLE GODER KAN IKKE FJERNE ANGSTEN.

DET KAN POESIEN. 


INGE BJØRN VAR I FYRRE ÅR VÆVELÆRER -
- PÅ ASKOV FOLKEHØJSKOLE.

EVE AND THE APPLE

WEAVED TAPESTRY BY THE WEAVER INGE BJØRN (* 1925).
EXHIBITED IN KOLDING 2015

AND NOW IN THE CARE OF ASKOV FOLKHIGHSCHOOL.

WITH A POETIC SLEIGHT OF HAND
THE ARTIST TRANSFORMS
THE BIBLICAL WORDS ABOUT GUILT AND SHAME
AND THE EXPULSION FROM THE PARADIS
TO AN ENCOURAGING AND INSPIRING TALE 
ABOUT WOMANS WISDOM AND INITIATIVE. 

WITH THE OLD WEAVERS OWN WORDS: -

EVE MUST TAKE THE APPLE OUT OF THE GARDEN
FOR SHE NEEDS TO SOW THE PIPS

AND GET NEW LIFE TO GERMINATE ON EARTH.


THAT IS THE MEANING
OF THE EXPULSION FROM PARADISE: -
TO BRING LIFE FURTHER ON AND GET IT TO GROW.
THAT IS NOT A PUNISHMENT - BUT A POSSIBILITY.

EVE IS COMING OUT TO THE WORLD OF POSSIBILITIES
BUT ALSO TO THE WORLD OF RISKS
FOR LIFE HOLDS BOTH.

SHE IS THE FEMALE SENSE OF RESPONSIBILITY

WHICH IS CONNECTED TO GIVING LIFE TO THE WORLD.

POETRY HAS A HEALING EFFECT
ON THE ANXIETY OF LIFE
WHICH DOMINATES MANY PEOPLE IN OUR TIME.
MATERIAL GOODS CANNOT REMOVE THE ANXIETY.
THE POETRY CAN. 

INGE BJØRN WAS FOR FORTY YEARS -
- TEACHER OF WEAVING -
- AT ASKOV FOLKHIGHSCHOOL.